Thursday, September 20, 2012

RINDU DAN DOA....

Rindu...
Apakah itu rindu???
Ada apa dengan rindu???
Siapakah yang merasai rindu???
Dan siapakah insan yang dirindui???

Setiap insan pasti merasa akan perasaan rindu dan ingin dirindui...

Apatah lagi,
bagi insan yang sedang hangat bercinta...
bagi insan yang baru mengenal erti cinta...
bagi pasangan yang baru mendirikan bahtera bahagia...
bagi pasangan yang sekian lama tidak berjumpa...
bagi dua jiwa yang terpisah jauh...

Namun...
Bagaimanakah seseorang insan itu melahirkan rasa rindu itu???
Bagaimana dia bertindak lantaran dari perasaan rindu yang membara dalam jiwanya???
Bagaimana seorang hamba mengawal rasa rindu itu agar ia tetap dilandasan yang Diredhai oleh Dia yang mencampakkan rasa rindu itu di dalam jiwa yang hidup di muka bumi ini???

Aku???
Ya...memang aku merindui...
Rindu untuk berjumpa dengan seorang insan hebat yang tidak pernah aku lihat wajahnya...namun amat menyayangi umatnya...dialah Baginda Rasulullah S.A.W...
Aku merindui keluargaku yang jauh berada di kampung...
Merindui anak-anak buahku yang bermacam-macam keletah yang mencuit hati...
Rindu akan kenangan indah yang pernah tercoret dalam kamus hidupku...

Namun...
Ku jua punya perasaan merindui dan ingin dirindui seseorang...
Memang benar wujud seseorang yang aku rindu...
Seseorang yang hanya ku tahu namanya dan pernah ku lihat wajahnya, namun hanya seketika...
Seseorang yang telah membuat hatiku tertarik padanya tanpa terkeluar satu perkataan antara aku dan dia...
Hanya latar belakangnya telah membuat hatiku tersentuh untuk lebih mengenalinya...
Namun ku sedar...
Ada batas yang perlu ku jaga antara aku dan dia...
Agar impianku "Bercinta Selepas Nikah" akan tercapai...

Tetapi....
Sebelum itu...
Tugas pertamaku bukan mencari dirimu tetapi mensolehkan diriku..
Sukar untuk mencari solehah dirimu andai soleku tidak setanding dgn kesolehahan mu..Janji ALLAH pastiku pegang dlm misi mencari diri ‘Lelaki yg baik untuk wanita yg baik...

Sekarang dia berada jauh dari ku...
Bagiku,ada hikmah disebalik kejauhan ini...
Jarak ini memberiku kesempatan untuk aku memperbaiki diriku agar menjadi lebih baik...
Menjadi seorang yang mampu untuk memimpin makmumku...
Agar mahligai yang dibina mendapat rahmat dari-Nya hingga ke Syurga...

Namun...
Pabila berjauhan...
Ku tak nafikan,perasaan rindu yang mendatang...
Acap kali ku terfikirkan keadaannya disana...

Jarak dan Waktu menjadi pemisah antara aku dan dia buat masa ini...

Dan ketika inilah perasaan rindu itu mendatang....

Bagiku...
Cukuplah aku kenang dia dalam doaku...
Mendoakan akan kesejahteraan dan keselamatan dia disana...
Doa Nabi Yusuf a.s kepada Zulaikha ku ucapkan dari bibirku...

~"Ya ALLAH, sampaikan salam rinduku kepada -NAMANYA- sehingga menjadi kerinduannya...Aminnn "~


Tetapi...
Harus ku ingat...
Jodoh dan pertemuan di tangan Allah Yang Maha Mengetahui...
Kita sebagai manusia hanya mampu untuk merancang dan berusaha...
Andai ditakdirkan jodoh aku dan dia, pasti kami akan bersama...
Tetapi, andainya bukan namanya yang tertulis di Luh Mahfuz buat diriku,
Aku redha menerima ketentuan Ilahi...
Dan ku mengharapkan Allah mempertemukan dia dengan insan yang jauh lebih baik dari diri ku dan yang terbaik untuknya...
Aku percaya,apa yang telah Allah tentukan itu lebih baik untuk setiap hamba-Nya...


Sekian coretanku...
:::6:39|20/9/2012:::

No comments:

Post a Comment