Saturday, February 12, 2011

tekanan..dugaan..masalah...

Assalamualaikum...
ermm...tibe2 rse nk post ttg perkare ni...spt yg kite semua sedia maklum,xade sorg pun dlm dunia ni yg xde masalah...xkirelah masalah ape pun,pasti ade...tetapi,yang membezakannye,btape besar dugaan,atau masalah yg mnimpe kite...dan pastinye bile kite di uji dgn dugaan,dan masalah,kite akan terasa amat tertekan...tambahan pula klw dugaan yg menimpa kita tu,amat berat seperti kehilangan org yg kita syg,putus tunang,putus cinta,mslah kewangan(lagi2 klw yg berhutang dgn along tu kn)...mmg kite akn rase sgt tertekan...bg seorg pelajar,mslh dlm pelajaran amat mengganggu fikiran dan emosi pelajar tersebut...klw pointer jatuh,mak akn tye,knpe jatuh...kwn2 lak dpt pointer bagus,knpe kite dpt truk...yg dh berkahwin,dgn mslh rumahtangganya...bak kata pepatah,sedangkan lidah lagi tergigit,ape lagi suami isteri kan...isteri syak suami ade prempuan lain kt luar...tp,bile suami isteri bergaduh,yg kesiannye anak2...ade anak2 yg tak terurus...lantas,anak2 lebih suke bercampur dgn kawan2...klau kawan yg dicampur tu jenis yg baik,tak kisah la kn..tp,klw jenis yg liar tu,masalah la...yg bekerja,tekanan di tempat kerja...boss kate mcm ni,mcm tu...kne hntr ni...kne hntr tu...dlm kite berkawan pun,ade kala kite bertelagah dgn kwn kite kn...tu pun masalah jugak...mcm2 lah masalah yg dihadapi opleh setiap insan...tetapi,igtlah...setiap kesukaran yg kite hadapi,disertakan kemudahan..cuma,kita prlu pndai menangani situasi dan masalah tersebut...bagaimana kita mngawal perasaan kite...yg pntg,kite bykknlah dekatkn dri kite dgn Pencipta kite...wlw seberat mne pun dugaan yg kite hdapi,igtlah,kita mampu menghadapinya...kerana Allah tak akan menguji hambanya melebihi kemampuan seorg hamba itu...Allah lah tmpat kite bergantung..Allah lah tmpt kita meminta pertolongan kerana Allah lah sebaik-baik pemberi pertolongan...ape yg berlaku itu,ade hikmah yg tersembunyi...mgkin kite tak nmpak hikmah yg tersembunyi tu skrg...tp,psti satu hri nnt,kite akan sedar juga akan hikmah tersebut..dan tatkala kita mengetahui mengapa ianya terjadi,pasti kita akn bersyukur...org yg disayangi oleh Allah,pasti akn diuji olehNya...maka,jgnlah berduka cita jika kita ditimpa pelbagai masalah,dugaan..kerana itu mnunjukkan,Allah sygkn kita...Para Nabi dan Rasul juga menerima dugaan yg besar dlm hidup mereka..oleh itu,hendaklah kita tabah dalam mengharungi setiap dugaan dan cabaran dlm hidup kita ini...igtlah,Allah sentiasa ada untuk membantu kita...sentiasalah berdoa dan mendekatkan diri denganNya...walau apa jua musibah yg kita hadapi,terimalah dgn hati yg redha dan ikhlas...jgnlah kita merasa putus asa dgn dugaan yg dihadapi...terimalah dgn hati yg tenang...akhir kata dari saya..."walau seberat mane pun dugaan yang kite terima,igtlah,terdapat insan dlm dunia ini yg mndapat dugaan yg jauh lebih berat dari apa yg kita terima"...sekian...
~~~JusTicE iN LifE~~~

1 comment:

  1. pakcik..better u tukar u pny tulisan...
    i have to wear a spectacles when read ur blog..
    lg 1 coz dyy wane kung..lau tulisn nie besr ckit xpe..bru jels org nk bc..dri ari tu nk bgtau..ari nie bru igt

    ReplyDelete