Wednesday, February 9, 2011

AsRamAkU RumAhkU....

Assalamualaikum..hai..erm...tibe2 ptg2 ni tigt kat Asramaku yang sgt kucintai..Asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Syed Omar...Asramaku Rumahku...itulah yg kami sebut2kan dlu..yg cuba diserapkan oleh warden kesayangan kami,Cikgu Salleh bin Md Taib...budak2 paggil "Mat Salleh"...tak lupa juga isteri beliau,Makcik Bee...disamping itu,turut membantu menjaga kami,Cikgu Ahmad dgn Cikgu Samsudin a.k.a Pak Sam...disinilah kami diasuh menjadi seorang manusia yang berguna...kami diasuh untuk melakukan setiap perkara sendiri...Asrama Tanpa Pekerja..sesuai dgn gelaran yg diberi,segala kerja dilakukan oleh pelajar2...soal kebersihan dari pintu masuk asrama hinggalah ke kawasan belakang asrama,semuanya mnjadi tanggungjawab setiap pelajar asrama..stiap pagi,cikgu akn kejutkan kami dgn deringan loceng,diikuti dengan bacaan ayat suci Al-Quran seawal pkul 5.30 pagi...smua pelajar bgun dgn mata yg berat...kdg2 dgr bunyi pntu diketuk oleh "hanger" oleh senior...bg pljr lelaki,semua akn berebut2 mndi dikolah...sblum azan subuh,semua pelajar telah berada dlm surau(tp,kdg2 ad jgk yg lwt..tp dlm 2,3 org je la) smbil membaca Al-Quran,tdk kurg yg tdo..huhu...lpas solat subuh,geng2 senior masing2 bsiap utk ke sekolah..form1&form2 kna la kemas dorm,sapu sampah,lap tingkap...cadar2 ditarik cekang2..katil sapa xkemas,mmg siap la...lpas tu,semua pi mkn srapan...lpas sarapan,roll call..msa tu la smua bca doa,nyanyi lgu negaraku,lgu kedah,lagu anak kecil main api...pastu,klw ada yg xkena,haa...semua la kna mrah,kna basuh time ni dgn cikgu salleh...hehe...dh slesai..bdk2 junior kna la wat kecerian,lpas tu kna study..ptg plak,senior stdy pkul 3 ptg..pastu wat keceriaan...lpas wat keceriaan,ada la yg main bola kat blkg...smpai kna marah sbb main lma sgt...pastu smua mndi,mkn..msuk surau bca Al-Quran sblum mghrib..lpas maghrib,ada la skit tazkirah,xpun ada pengumuman nk wat...utk bdk2 nk amik PMR dgn SPM,sblum mghrib akn baca Yassin..bkn dkt2 exam,awai2 bulan 1 lgi...hmm...mlm lak stdy..senior ada yg stdy kt kelas..yg junior smua stdy kt dewan mkn..lpas stdy,mnum mlm..pastu,kul 11 dh kna light off...tp yg senior kna smbung stdy lg..ikut suka la smpai pkui bpa...mcm ni la hri2...yg plg best klw jumaat dgn sabtu...cuti..wat keceriaan besar-besaran...ada la yg kna cat bangunan,trim pokok,cuci kolah,tanam pokok,cuci longkang,dan byk lgi kja2 khas yg dilakukan oleh geng2 saham..slalunya geng2 senior la sbb dh dpt kpercayaan dr cikgu..aku dgn geng2 aku slalunya kna cat2 bngunan,batu bata,dn seluruh asrama lah...antara geng2 yg slalu mngecat dgn aku,paan,am SP,pit toyol,amin,abg naim,abg hasrul,dgn sorg lgi abg tu nme ap ak xigt sgt..ramai lgi la..tp yg ni yg slalu la dikaitkn dgn cat mengecat ni...byk lgi ak nk crita pasai asrama kesayangan aku nih...tp,klw nk taip,mmg xlarat nk taip la...nnt klw ada masa lagi,aku tulis lagi la k...ok la..korg tgk la pemandangan2 indah yg diindahkan oleh pelajar2 sndiri....
kawasan 'rokol'

surau

dalam dewan makan

asrama putera

belakang tandas

asrama perempuan

dewan makan

~~AsRamAkU RumAhKu~~

No comments:

Post a Comment